Nyår

Det är årets sista dag, det har varit ett så otroligt underbart år. Det kommer nog avslutas helt perfekt också, samt att det nya året kommer börja bra. Jag och Johan ska käka trerätters med Oden och Sofia, plus leka massa lekar och ha det riktigt trevligt.

Ska bli skönt att få lämna ett bra år bakom sig och se fram emot ett nytt. Än så länge vet jag inte riktigt vad som väntas, fast det kanske är charmen ändå. Vet bara att min 20-års dag är nästa vecka, jag ska ut på praktik om inget jobb dyker upp, jag ska lämna Forshaga för gott och flytta till Karlstad, jag hoppas på ett sommarjobb, jag ska förmodligen se Lars Winnerbäck och till hösten blir det nog plugg (vad jag ska plugga har jag inte bestämt mig för ännu).

Nu sitter jag nyduschad och ska alldeles snart börja ta tag i mitt hår, börja sminka mig och byta om. Vi ska vara borta redan klockan 15:00 eftersom vi ska laga massa mat. Nyår kommer bli en lång dag, kväll och natt.

Gott nytt år!
(Min sammanfattning kommer inom kort)

Onsdag

Solen skiner i Karlstad och det är ett par minusgrader för mycket. Har precis gjort mig i ordning för att snart gå iväg och handla samt hämta upp lite andra grejer på vägen. Ikväll blir det som det ser ut nu hockey för min och Johans del, mycket trevligt.

Har på mig min nya fina topp från HM idag som jag bara måste visa inom kort, supersöt är den :)

Kyla

Hade klockan på 8:45 idag, mest för att försöka komma upp i tid så man inte sover bort dagen och dels för att jag ska upp till hudvårdssalongen och prova i.d-puder. Känns bättre och få det gjort så fort som möjligt, så ska snart göra mig i ordning för att kila iväg. Men det känns ju så konstigt att det är över 18 minusgrader idag, svinkallt med andra ord. Fast jag tänker dissa bilen som är varm tack vare dieselvärmaren och upp i kylan. Frågan är vad som värmer mest i klädväg, ska undersöka det närmare nu. Förresten är det hål i byxorna på mitt nya craft-underställ :( Så måste försöka komma iväg och byta dem. Hann ju i alla fall använda dem en gång..

Italieninspirerad kycklingsallad

3 Kycklingfiléer
1/2 dl pressad citron
1 vitlöksklyfta
1 gurka
2 msk citronpeppar
2 msk olivolja
4 dl penne, kokta
1 1/2 dl soltorkade tomater strimlade
50 g hyvlad parmesanost
 
Gräddig basilikasås
1 dl olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1/2 tsk citronpeppar
1 tskdijonsenap
3 tsk maizena
1 3/4 dl grädde
1 dl färsk basilika, strimlad

Gör så här:
Pressa citron och pressa i vitlöksklyftan. Häll detta över kycklingfiléerna och låt dem ligga i detta i ungefär 3 timmar, vänd dem då och då. Skär gurka och soltorkade tomater i mindre bitar. Krydda kycklingfiléerna med citronpeppar och stek dem i stekpannan tills de är helt genomstekta. Skär kycklingen i mindre bitar och blanda sedan med kokt penne, gurka och soltorkade tomater. Till såsen är det bara att blanda alla ingredienser och koka upp, jag brukar även ta lite mera grädde än det som står. Häll sedan såsen i pasta, kyckling, gurka och tomatröran och blanda.

Ät kall eller varm, smakar minst lika ljuvligt dagen efter.


J

Du är min klippa i stormen.
Jag vill alltid vara med dig, älskling.

Slutet på 2009

Hemma i snöiga Forshaga, spenderar de sista dagarna på detta året här. I morgon kväll eller på onsdag morgon åker jag ner till Karlstad igen och vet inte när jag kommer hem. Måndag ska jag i alla fall vara hemma då 20 års dagen är på tisdag, känns knäppt att inte längre vara tonåring. Nog om det, hade världens mest hemska natt i natt men tack och lov så har jag den finaste som lugnade mig. Blev inte många timmars sömn och dagen idag har varit som den varit. Åkte i vilket fall ut till Bergvik med Johan, hans mamma och syster. Hittade en topp på HM som jag letat efter tidigare, snacka om att jag blev glad, dock var den inte på rea men det gjorde inte ett dugg. Sedan blev det en enkel och söt grå tröja från lindex och en enklare tunika därifrån också. De två sistnämnda var i alla fall på rean.

Mitt i allt prat om kläder så lyckades jag hitta mina nyaste jeans idag, jag har letat som en tok. Och jag hittar dem i garderoben bredvid alla andra jeans, är man med eller vad? Glad att jag hittade dem i alla fall, fast får väl inte på mig dem efter all julmat.

Man skulle kanske skriva en sammanfattning av 2009? Ett otroligt bra år, kort och gott! Ska fundera vidare på sammanfattningen..

Söndag

Allt julstök är nu över, och julen kunde verkligen inte blivit bättre. Eller ja, det hade varit allra bäst om morfar hade funnits, jag saknar honom så otroligt mycket just nu. Känns som allting alltid blir lite värre runt jul.

Har haft det mysigt under helgen, kom till Johan i fredags och vi slappade i soffan. Såg bland annat på "Vi hade i alla fall tur med vädret, igen", den var lite speciell. Igår hände inte så mycket, var trött hela dagen så det fick bli massa o.c.-avsnitt, vad mycket man hinner glömma på ett par år.

Idag vet jag inte vad som händer, skall hoppa in i duschen snart o göra hårinpackning och skrubba med min cocos-skrubb. Sen ska jag försöka komma bättre överens med min iCurl, gick inte så bra häromdagen men det beror nog på att jag va hungrig ;)

Johan och jag ska nog gå ut och gå lite också, så att jag kan få fota lite. Fast jag hade velat ha lite mer ljus ute. Bu.

Testar julklappar

Är nyduschad och insmörjd med ett body butter som luktar melon, underbar doft. Ska snart dra i gång min nya icurl från babyliss, får se ifall jag får några fina lockar. Sedan ska jag testa min nya foundationborste, två nya skuggor, limmet till lösögonfransarna(+fransarna också) och såklart min nya rougeborste. Nya sminksaker är alltid lika uppskattade. Johan kommer få en chock ikväll när vi ses. hihi.

Whiskey mitt i julmyset


Johans ena julklapp från mamma & pappa.

En perfekt jul

Vilken bra julafton det var i år, den var toppen och jag är så jäkla nöjd över alla mina julklappar. Jag fick bl.a. två kameraväskor (en liten och en stor), ett uv-skydd till mitt objektiv, massor av smink, pengar, presentkort, underställ från craft och massa mer. Mina föräldrar, syskon och pojkvän kunde inte prickat in det bättre. Jag har nog aldrig varit så nöjd som i år.

Sen berättade pappa precis att han hade tänkt att ge mig en praktikplats på hans jobb. Så ska jag få fota och arbeta med lite marknadsföring. Skitroligt måste jag säga, hellre det än att ha praktik på café eller i butik. Då får jag arbeta med sånt som jag är utbildad till. Så jag hoppas att de på pappas jobb vill det lika mycket som han. Fast han sa att det nog blir av eftersom han bestämmer ändå, heja!

GOD JUL

Idag är det julafton, har ätit god frukost med mamma och pappa. Fått en paradisask som vanligt och öppnat Siv och Jens paket (Johans mormor och morfar). Dem är söta och vet vad jag gillar i alla fall, hihi. Nu ska jag göra mig i ordning, dra på mig en klänning och sen blir det mormor klockan 12.


Den enkla dukningen från igår.

En underbar kväll

Det har varit en supermysig kväll. Fast det bästa var att få byta julklappar med Johan, jag tror faktiskt att båda två blev riktigt nöjda. Jag blev det i alla fall, jag måste ha världens bästa pojkvän :) Jag fick ett presentkort på mitt i city av Johans föräldrar och syster, och av Johan ett par jättesöta rosa tofflor, Britney Spears nya parfym som faktiskt knappt kommit till Sverige (köpt i London) och tre bodybutter, en scrub och två läppbalsam. Han vet minsann hur han ska charma mig till tusen, tack älskling! <3

Nu ska jag krypa ner i sängen och få en god natts sömn innan självaste julafton. Vi börjar ju i tid i vår släkt, redan klockan 12 ska vi iväg. Sedan väntar en hel dag med mys hos momor med min kära släkt.

Avslutar kvällen/natten med en bild på mig och älsklingen..

Juldukning

I morgon ska mamma jobba igen så jag blir ensam med lillebrorsan. Fast honom ser man väl kanske inte så mycket av dock. Jag hade tänkt att försöka fixa till någon "finare" dukning till kvällen. Jag tycker det är så trist med bara en röd duk och kanske några ljus. Är supersugen på att dra ut och fixa lite lingonris bland annat, hade gärna tagit gran men både mamma och Johan är allergiska. Ska klura vidare på lite till som skall dukas upp för att få det så fint och mysigt som möjligt.


Bilden kommer härifrån

Julen är mysig

Nu tycker jag att julen verkligen börjar ta fart. I morgon kommer en av mina favoritdagar - julmys med familjen. Självklart deltar både Johan och Sofia. Så i morgon kväll blir det julmat, julgodis och mys med mamma, pappa, mina två bröder + Johan & Sofia då som sagt. Efter allt detta ska jag köra hem Johan, Christoffer och Sofia till stan. Väl hos Johan så ska vi byta julklappar med varandra, är hur nyfiken som helst på vad jag ska få av Johan för jag har inte ens hunnit önska mig något av honom.

Hade ju tänkt att åka till Johan på kvällen på julafton, fast vet inte om det blir av eftersom mammas bil är på verkstan och pappas får jag nog inte låna när vi bara har den. Jaja, annars får jag åka dit på fredagkväll. Jag skulle verkligen vilja dela på mig på jul, jag vill liksom vara på två ställen i år. För det känns som jag har två familjer nu, och det har jag ju till viss del. Jag har till och med fått julklapp av Johans mormor och morfar, är dem inte för söta?


Vår julgran.


Lite julklappar som hamnat under granen.

Julbak

Mamma och jag har bakat som tusan idag. Wienernougat, rocky roads, snickerskakor, kola och knäck. Vi höll på hela eftermiddagen tror jag. Nu har vi i alla fall något att njuta av under jul. Dessutom gjorde mamma två julskinkor idag så vi käkade det till kvällsmat, nom.


Det är massor av snö utanför mitt fönster.

För jag vet..

..vem jag är, när jag är hos dig.

Pysseldag med mamma

Det är härligt att vara hemma, för här är det mer snö och den ligger så jäkla fint kvar på träden. Synd att inte solen skiner bara. Gick upp klockan nio idag och har käkat frukost, packat in mina sista julklappar och klätt granen med mamma. Hon är ledig idag så vi har en riktig pysseldag, senare ska vi julbaka en hel drös med saker.

Och jag ska tömma min kamera så jag kan fylla den med massa härliga julkort, inte för att jag kommer fylla mina 8 gb men. Kort skall det bli i alla fall!

Dum bil

Vilken dag det varit idag minsann. Åkte från Johan vid halv två för att gå på stan med mamma och fixa de sista julklapparna. Efter det blev vi hämtade av Jesper för att dra ut till våxnäs för lite ärenden. Sedan hade vi planerat att åka in på Bergvik för att fixa det absolut sista, men dit kom vi inte. Precis innan färdig betong så stannar mammas bil, varvmätaren går ner på 0 och batteri- och oljelampan börjar lysa. -12 grader och vi fick ringa pappa som för ovanlighetens skull var hemma pga huvudvärk. Han fick ta sig ner för att hämta oss så vi kunde köra bilen till verkstad, som tur var så fixade vi olja och bilen kunde köras till bmw.

Men ärligt, ska en bil från 02 gå sönder så här mycket? Vet inte hur många gånger vi haft inne den på verkstad i år. Vi har fått bärga den två gånger tror jag, och ena gången stannade den ju bara mitt på parkeringen hos Johan och startade inte igen. Hoppas att vi säljer den där dumma nu och köper en ny volvo istället.

Lördag

Jag och älskling drog till Bergvik igår, visst fattade jag ju att det skulle vara mycket folk. Men att man skulle behöva åka runt och leta efter parkering hade jag då INTE trott. Testade ett par klänningar till nyår och hittade till slut en söt liten en som jag skall ha. Hade gärna velat hitta något fint till julafton också, men får testa med det på måndag istället. Om jag orkar det vill säga, är jobbigt med så mycket folk!

Idag har jag och Johan tagit en promenad ner till stan för att lämna in filmerna vi hyrde igår, och sen gick vi hem igen. Var rätt kyligt och mina ben ville knappt samarbeta sista biten hem. Nu har vi precis ätit lite god mat och Johan sitter bänkad framför tvn där det visas fotboll. Jag själv skall nog styra in mot duschen för att värma mig :)

Kyla

Idag gick jag upp halv tio, det hör ju inte till vanligheterna nu när man går omkring ledig hela tiden. Ska hoppa in i duschen, göra mig i ordning och packa innan de bär iväg till Karlstad. Är typ 12,6 minus idag så jag kommer väl få skrapa rutorna rejält idag antar jag!


Bild från igår.

Majonnäsburken och två koppar kaffe

Och på tal om vad som är viktigt i livet så tycker jag att detta är en otroligt bra beskrivning på det.


När saker och ting i Ditt liv nästan har blivit för mycket för Dig att hantera, när dygnets 24 timmar inte känns nog, kom ihåg majonnäsburken och två koppar kaffe:

En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig. När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonnäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar.

Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna samtyckte till att den var det.

Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt. Småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna.

Återigen frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det. Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken. Naturligtvis fyllde sanden upp resten av tomrummen.

Han frågade ännu en gång om burken var full. Studenterna svarade med ett enhälligt 'ja'.

Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade.

'Nu', sa professorn medan skratten klingade ut, 'vill jag att ni påminns om att den här burken representerar ert liv. Golfbollarna representerar de viktiga sakerna. Familj, barn, hälsa och annat som ligger passionerat i ert hjärta. Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv.

Småstenarna representerar andra sakerna som betyder något, som ett hem,jobb och bil. Sanden representerar allt annat - småsakerna.

'Om ni lägger sanden i burken först', fortsatte professorn, 'går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenen. Samma sak är det med livet. Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig.

Så... var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet. Umgås med dina barn. Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till åt det som gör dig passionerad. Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt. Ta hand om 'golfbollarna' först - sakerna som verkligen betyder något. Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand.'

En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar.

Professorn log. 'Jag är glad att du frågar. Kaffet finns med för att visa er; att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän.

Mina föräldrar är bra

Vad jag tycker om mina föräldrar. De ställer alltid upp och vill göra det så enkelt som möjligt för mig och mina syskon. De har liksom alltid ställt upp för oss vad det än har varit - stöttat oss inom idrott, kört oss på både träningar och matcher, hjälpt oss med allt annat runt omkring. En familj som bryr sig till 110 % känns faktiskt viktigare än allt annat. Undrar varför man inte uppskattar det mer egentligen. Kom bara att tänka på detta nu idag när mamma berättade att hon behövde jobba över i morgon och skulle bli sen (hon hade lovat att köra mig till Johan). I vilket fall så ska hon nu åka med pappa till jobbet istället så jag kan ta hennes bil ner till Johan, och sen tar hon bilen hem. Och pappa kan inte köra mig för man vet liksom aldrig när han kommer hem ;)

Detta innebär att jag ska åka till Johan på förmiddagen imorgon. Då hinner vi förhoppningsvis komma ut till Bergvik innan det blir totalt kaos där. Ska prova klänningar och kolla på en julklapp till. Sen ska vi handla inför helgen. Vi ska ha en riktig myshelg, helt utan plugg och annat som kommer i vägen. Så underbart! :)

Ljus med dekoration


Blockljus med mina torkade apelsinskivor.


17 december




Fint väder

Snö och strålande sol, så jag och nikon ska ut på promenad alldeles snart. Hoppas jag kan få till några fina vinterbilder.

Kärleken är det finaste som finns

När jag är hemma och det verkligen börjar bli tid att sova så kan jag inte annat än att tänka på Johan. Hur glad jag är som har honom, och hur ledsamt det är att jag inte får tillbringa varje natt bredvid honom. För det finns inget så underbart som att ha någon så nära, som kramar om en varje natt. Och det finns inget så underbart som att vakna av en puss på ryggen och en lugn röst som säger att det är dags att gå upp. Att skratta och skämta tillsammans, Johans skratt gör mig så glad för att hans riktiga skratt verkligen kommer rakt från magen och låter hur underbart som helst.

Jag känner mig som nykär igen, kan inte fatta att vi varit ett par i över 13 månader och att jag älskar honom mer och mer. Jag vet att jag inte skulle klara mig alls lika bra utan honom, han stöttar mig i allt och gör att jag känner mig viktig. Jag känner ingen så snäll som Johan och jag känner ingen som gör mig så glad och lycklig som han gör. Jag är så glad att jag får känna den här känslan - när man verkligen älskar varandra över allt annat.

Jag älskar dig.

Livet passerar förbi

Nu har jag gått arbetslös sedan mitten på oktober, och helt sysslolös sen november då jag gjorde klart naturkunskap b. Jag är så trött på att bara gå hemma, sova, se på tv, sitta vid datorn och se hela livet passera förbi. För just så känns det nu.. Det är illa att jag snart kollat igenom en hel säsong av O.C bara för att jag inte har något annat att göra. Fast idag fick jag ju lite nytta gjord efter besök hos tandläkaren och en tur på stan med lillebror. Hittade allt förutom det sista till Johan, vad jag nu skall hitta på mer till honom... Varför gör du det så svårt för mig älskling?

Var inte lika roligt att komma hem heller, det är så mycket som händer och sker just nu att allt är så jädra snurrigt. Vill bara få huset sålt och flytten klar så att hela familjen kan slappna av.

Onsdag

Jag är vaken och helt i ordninggjord. Det enda som jag ska göra nu är att byta om, packa och borsta tänderna. Sedan är det bara att börja gå mot Haga, ska till protetik på undersökning. Hoppas att jag kommer få någon mer blekning eller om det blir beslut om fasader. Sedan blir det nog stan en stund för att i alla fall köpa en julklapp till mormor och titta på något mer till mamma, pappa och Johan. Hoppas att min bror har lust att göra mig sällskap, men det tror jag nog inte att han har.

Annars ska jag åka hem idag, det ska bli skönt :) Uppskattar att vara hemma mer och mer, kanske för att jag inte kommer bo kvar i vårt hus så länge till. Nu är ju kontraktet påskrivet och allt är klart till nästan 100 %, det enda som saknas nu är ett sålt hus, fast det blir efter jul. Sedan tillbringar jag nog bara helgen hos Johan, mamma är nämligen ledig dagarna före julafton och då vill jag vara hemma och hjälpa henne med mat och bak.

Men nu måste jag lägga på ett kol!

Framtidsplaner

Jag har i ett par dagar börjat fundera på vad jag ska utbilda mig till. Det finns ju inte så mycket annat man kan göra i dagens läge. Och pluggar man på komvux får man inte vara inskriven på arbetsförmedlingen längre, så mina planer på att läsa företagsekonomi a+b blir det inget med. I alla fall så ska jag söka så mycket jag kan till våren så jag kan börja plugga till hösten, är inte sugen på att fly Karlstad men finns ju så få utbildningar som passar mig här.

Jag ändrar mig hela tiden och vet inte vad jag ska satsa på. Man får ju tänka smart också, så att det finns jobb sedan också. Har diskuterat saken med både Johan och hans mamma, båda två tyckte att jag skulle passa som sjuksköterska. Visst gick jag och funderade på det i somras när jag jobbade bland dem, för jag vill verkligen få träffa människor i mitt yrke. Så egentligen är det kanske något jag skulle satsa på? Johan sa att det skulle passa mig för att jag är så noggrann och för att jag verkligen bryr mig om människor.

Har lite att fundera på i alla fall, men sjuksköterska kan ju locka då det finns på Karlstad universitet. Då får jag stanna kvar i Karlstad och ev. flytta ihop med Johan snabbare än vi tänkt.

Biverkningar

Biverkningarna av sprutan blev inte alls som jag tänkt mig, snarare mildare. Armen värkte som tusan igår men känns lite bättre idag. Dock kunde jag inte sova så bra, på rygg eller på höger sida och jag var så rädd att Johan skulle råka slå till mig. I alla fall lyckas jag somna om drygt en timme då Johan åkte till skolan. Sen var jag trött och seg och hade nog lite högre temp än vanligt på förmiddagen. Men nu mår jag mycket bättre och ska nog snart sätta mig i soffan och mysa med Johan. Är skönt att ha honom hemma efter hands London-resa, nu hoppas jag att vi två kan åka dit snart. Helst till sommaren om vi får bestämma.

Och förresten är kontraktet på lägenheten skrivet, det närmar sig. De är ute ur lägenheten 1 februari så vi kanske börjar så smått då, det är ju prat på renovering av badrummen + att mitt och brors sovrum skall tapetseras. Jag längtar som en tok!!

Komplement i malmbyrå

Igår tog jag tag i min översta låda i malmbyrån, kan ju inte säga annat än att jag är riktigt nöjd! Så jag tipsar alla som har mycket smågrejer i en malmbyrå att köpa paketet "komplement" från IKEA för 89:-, paketet består av sex lådor i tre olika storlekar!


Vaccinerad

Varit iväg till vårdcentralen med mormor för vaccination mot svinis, sitter bara och väntar på att jag ska bli dålig. Är bara ytterst lite öm i armen, som en lätt träningsvärk. Är ju i och för sig bara en och en halv timme sen jag tog den så det kommer nog om jag ska få några biverkningar. Gick i alla fall fort och smidigt, tycker det är riktigt jobbigt att bli stucken men detta kändes knappt -som tur var!

Ska försöka plocka bort det sista i mitt rum så jag lämnar det rent och snyggt innan jag åker till Johan. Och sen ska jag göra mig i ordning och försöka packa in några julklappar. Måste dessutom försöka handla resten under helgen/veckan. Får försöka flörta med mig Johan :)

Och idag skrivs kontraktet på lägenheten :)

Sliten

Jag har fixat och trixat under eftermiddagen/kvällen, men lite bilder får komma i morgon. Börjar bli trötter så är nog lika bra att styra sig mot sängen och försöka slappna av och somna. Om inte annat kan jag börja läsa i Flickan som lekte med elden. Filmen ska handlas av mamma snart så då ska den ses, fast boken först minsann.

Annars skriver Johan söta sms "..ska bli gött att röva med dig hem imorron ;)..".
Puss på min fina, för att han är så fantastisk!

Har ställt klockan på 9:00 imorgon också, måste börja försöka komma upp i tid så jag kan somna på kvällarna.

Onsdag

Har precis kommit hem från ett möte hos arbetsförmedlingen. Vet inte om det gav så mycket egentligen, bara lite mer information om vad som kommer hända nu. Dock kommer nog ingenting att ske förrän 19 januari då nästa möte är. Jag har redan vänt på dygnet och börjar bli trött på att gå hemma och göra ingenting. Ska försöka få praktikplats hos pappa i alla fall, så kan jag kanske få börja med det i januari.

Men ska dra på mig ett par mjukisbrallor nu och börja med min översta låda i malm-byrån. Är väl lika bra att ta golvet och ställa in skrivbordet också så är mitt rum fräscht sen. Ser även att blommorna behöver en omgång vatten.

Så nu blir det pyssel och städning.

Varit hos Johan

Jag har ganska nyligen kommit hem från Johan. Fick bara för mig förut att jag ville åka dit och jag fick låna bilen av mamma och Johan ville ha dit mig. Vi drog ut till ikea så jag kunde köpa lite saker och sen coop så Johan kunde handla. Sen bar det hem för att äta kvällsmat och kika på allt Johan köpt. Han hade köpt så jäkla mycket kläder så det finns inte. Och jag fick också lite kläder, så söt är han :)

Men nu ska jag gå och lägga mig i soffan och kika på tv. Känns som om jag håller på att bli sjuk, vilket inte är ett dugg bra!

Torkade apelsinskivor

Här kommer mitt lilla julpynt som jag fixat idag. Skar tunna apelsinskivor och la dem på bakplåtspapper, satte in dem på låg värme tills de fick fin färg. Fast nu är det som så att de inte är lika fina nu. Jag tänkte vara smart och låta dem vara inne på eftervärmen av lussebullarna, men oj säger jag, efter några minuter öppnar jag för att kika på dem. Möts av lite rök och ser att 9 av 12 skivor är svarta, heja mig! Ska gå och fixa nya nu snart, hur jag ska använda dem kommer längre fram :)


Färdigbakat

Nu har jag precis bakat klart, det tog minsann sin tid! Jäsning sammanlagt 1,5 h och sen baka ut och krångla. Köket ser ut som krig så det är bara att börja röja där, ska ställa mig och göra spenatlasagne nu också. Har varit riktigt duktig idag -bakat, hängt tvätt, plockat ur diskmaskinen och nu blir det matlagning!


Ska julbaka

Blev väckt av att viasat ringde imorse, fattar inte vad de tänker med när de söker pappa vid tio-tiden? Normalt folk arbetar väl, fast man får väl i och för sig aldrig tag på min pappa. Nog med det, jag var skittrött men det var lika bra att kliva upp. Har legat i soffan och tittat på inspelade one tree hill avsnitt. Nu ska jag fräscha till mig och sen ska jag försöka få lite julstämning i familjen Janssons hus, lussebullar skall jag baka :) Samt fixa lite julpynt till mig och mamma, bilder kommer sen!

Dessutom sitter min älskling på planet från London nu, ska bli skönt att få hem honom. Dock kommer vi inte ses förrän på torsdag kväll. Jag ska på möte hos arbetsförmedlingen i morgon och han har tenta på torsdag, så han kommer till mig på kvällen. Som jag längtar!

Garderobsstädning ger ångest

Det här med att flytta har två sidor måste jag säga. Att få en ny bostad, nytt rum osv känns hur underbart som helst, och inte nog med att det är så centralt som det bara kan bli. Jag behöver liksom bara kliva ut ur porten till innergården så är jag ute på drottninggatan.
Men så kommer man till det som skall göras innan, packa, rensa och slänga. Jag har insett att jag har alldeles för mycket saker (kläder) som jag antagligen måste minska ner lite. Jag har börjat städa i min garderob nu och jag vet knappt var jag ska börja, jag har så svårt att slänga så om jag känner mig rätt kommer allt komma med ändå. Att slänga papper och liknande är mycket enklare..

Jaja, det är första gången jag flyttar så det känns lite snurrigt.

Sömnproblem

Jag håller på att vända på dygnet, eller jag har nog redan gjort det. Vilket är långt ifrån bra, så jag borde krypa ner i sängen nu och försöka sova. Men om jag känner mig rätt kommer det ta minst en timme till innan jag sover. Klarar inte av att somna hemma, tar så himla lång tid, men när jag sover hos Johan somnar jag nästan med en gång. Jaja, borde kanske börja gå upp i tid så jag vänder rätt på dygnet.


Småförvaring och pysseldags

Varit hemma hos Malin idag och umgåtts med henne och Lina, det var supertrevligt. Malin gav mig även en fin idé, hon hade små förvaringskorgar till sin malmbyrå. Jag har en likadan så jag ska bannemig åka till ikea och köpa dessa smarta korgar. Min översta låda ser ut som krig och det är noll ordning. Vore otroligt roligt att kunna ha lite ordning så man kan öppna denna stackars låda utan att skämmas. Mamma har även fixat en pärm som jag kan sätta in viktiga papper i, så det ska jag fixa imorgon. Dessutom skall jag ta mig an min garderob och sortera kläder och skor ordentligt. Är supersugen på att få ordning, och mamma och pappa har hämtat mitt dataskrivbord i stugan också så jag kan få datorn på ett normalt istället för två avlastningsbord.

Så i morgon ska jag pyssla med mitt rum och laga mat till min familj, och på kvällen kommer kära mormor. Ska äta tårta för brorsans körkort.


Misslyckad fotoidé

Har fotat lite idag men det blev inte alls som jag tänkt mig. Men bjuder på ett litet smakprov i alla fall.


Söndag

Fixade till en lite header igår, vad som helst var bättre än det jag hade innan. Ska försöka fota lite nya snygga bilder så jag kan göra en snygg framöver. Men mitt sug sjunker bannemig när vädret är som det är, jag vill ha frost och sol så man kan få lite fina vinterbilder. Men idag är det i alla fall inte lika mörkt och grått som igår. Och jag kanske ska försöka komma på något att fota inomhus istället.
Förresten har jag sett ett par effektfilter som jag ska klicka hem eller ev. önska mig i julklapp :) De är hyffsat billiga och kostar under hundralappen vilket jag tycker är super.

Fruktmaräng på chokladbotten

Ingredienser

Portioner: 4-6
6-8 chokladcookies
25 g smör
2 dl tinade, frysta skogsbär
2 äggvitor
1 krm salt
1 dl strösocker

Gör så här:
Blanda kakorna med smöret i en matberedare. Fördela i små koppar. Vispa äggvitor och salt till luftigt skum. Tillsätt sockret i omgångar. Blanda marängen med skogsbären och fördela över kaksmulorna. Ät direkt eller ställ in i frys/kyl.


Fotosugen

Jag är så sugen på att fota, det är bara det att min kreativitet är helt död just nu. Kanske är dags att börja bläddra i förra årets julklappar? Fick ju en foto-bok av min bror och digital-foto tidningar av mamma & pappa. Kanske är dags att börja titta ordentligt i dem.


Saknar Johan

Min älskling har nog precis landat i London nu, jag saknar honom redan :( Är en hel vecka kvar tills vi ses, hur ska jag stå ut? Får nog ta på mig hans tröja som jag tog med mig hem, lukta på den riktigt ordentligt!
Var hemma hos honom förut och hämtade lite saker också, kändes så konstigt att kliva in i en tom lägenhet och sen gå med en gång.

Men jag önskar honom ändå en trevlig resa, trots att jag är här hemma och bara längtar tills jag får vara med honom igen. Vi har aldrig varit ifrån varandra så här länge sedan vi blev tillsammans..

j ♥

Hemma i en vecka

Jag är hemma nu, och jag ska vara det i en vecka till. Min älskling åker till London ikväll, jag vill så gärna följa med. Tackade ju nej på grund av att jag läste matte c när de bokade resan. Gissa om jag ångrar mig nu! I alla fall ska jag försöka slänga ihop lite käk och sedan ska jag krypa upp i soffan och se på något bra på tvn :)

Förresten kom jag hem till ett nystädat rum, tack mamma ♥
Imorgon skall jag börja rensa ur lådor och sådant inför flytten, är lika bra att börja med det tråkiga nu.

Onsdag

Kan vara på annat än bra humör nu? Solen skiner och det är frost ute, detta har jag längtat efter. Och jag svävar ju fortfarande på moln i och med att vi vann budgivningen och att jag ska få flytta. Har redan börjat kika på nya saker som behövs till mitt rum, plus att jag ska köpa mig en rejäl cykel för jag ska börja cykla som en tok! Gratis + att man får bra motion.

Snart ska jag börja göra lunch och sedan ska jag städa lägenheten medans Johan är i skolan. Usch i morgon åker han, kommer sakna honom hur mycket som helst :(

Hade jag haft min vinterjacka här så skulle jag tagit med mig nikon ut på en foto-promenad, men jag kommer frysa ihjäl om jag går ut med höstjacka. burr.

Bra dag

Som vanligt när jag planerar saker så blir de inte som jag tänkt mig. Istället för att städa hamnade jag på stan med Mia, vilket var jättetrevligt. Kom hem för 30 minuter sen och fick ganska nyligen ett samtal från min pappa, som lurade mig ända till skåne bannemig. Han ljög om lägenheten och sa att vi inte vunnit budgivningen - men det gjorde vi :D Kan inte fatta att jag antagligen kommer bo i Karlstad snart, det enda som är kvar nu är att vi ska bli godkända av säljare och bostadsrättsföreningen samt skriva på papper, vilket jag inte tror är några problem alls. JAG ÄR SÅ GLAD! Jag har velat bo i Karlstad i 6 år så detta är underbart. Jag kommer få bo mitt i stan, det trodde jag aldrig.

Kommer kunna leva på det här bra länge till, inflyttningen sker antagligen 1 mars. Jag ljuger om jag säger att jag inte längtar! ;)


RSS 2.0